Gode råd til alle som skal bruke beina i sommer

Gode råd til alle som skal bruke beina i sommer

Vær på lag med undersåttene i ferien. Følg ekspertens råd, og unngå såre føtter og vonde knær.

- Enten du er av typen som foretrekker fottur i fjellet eller du er byløve på vei mot nye destinasjoner, er det én ting du bør huske på for å få mest mulig glede av turen: Stell godt med føttene dine.

alt

 

Dette er klar tale fra Even Lærum. Han er professor i medisin, ryggspesialist og leder av Vertikal Helses medisinske råd.

 

- Vi vet at tre fjerdedeler av befolkningen har hatt muskel- og skjelettplager i løpet den siste måneden, og 40 prosent av oss får problemer med føttene i løpet av et år, sier Even Lærum og deler fem av sine beste tips for bedre mindre vondt i kroppen:

 

 

Tips 1: Gode sko

For å unngå smertefulle føtter, må du velge riktig fottøy. Med gode sko kan du forebygge problemer med både knær, hofter og korsrygg. Skal du ut å gå i ulendt terreng, er det viktig å velge en sko eller støvel som er litt stiv og gir god støtte rundt anklene. Sålen bør også være litt stiv, men den bør være myk og behagelig på innsiden.

Sko er like viktig for deg som skal på byvandring. Velg en sko med myk såle og god demping.

 

Husk at du må ha tid til å «gå inn» skoene før du legger ut på langtur. Blemmer og gnagsår gjør vondt, og kan fort legge en demper på turgleden.

 

Tips 2: Kom i form før turen

Dersom du i utgangspunktet ikke er i særlig god fysisk form, kan det være lurt å klargjøre kroppen. Du trenger ikke å trene hardt eller gå på treningssenter for å komme i bedre form.

  • Gå en tur hver dag, gjerne en halv til en time. Best effekt får du hvis du blir litt andpusten og svett. Gå med litt lange skritt. Varier hastighet og underlag.
  • Ta trappen i stedet for heisen, ta knebøy når du ser på TV, gå 20-30 skritt med tågang når du går rundt hjemme.
  • La bilen stå. Gå til butikken. Reis deg og gå når du snakker i telefonen.
  • Variasjon viktig. Veksle mellom noe du liker; sykle, svømme eller danse.
  • Gå barbeint i sanden og i gresset.

 

Tips 3: Bruk staver

Når du bruker staver, beveger du overkroppen samtidig som du bruker beina når du går. Du får trent armer og ryggmuskler, og du bruker rett og slett mer av kroppen.

 

Mange opplever også at de øker tempoet når de går med staver. Stavene gir økt balanse, og gjør det lettere å bevege seg i kupert og ulendt terreng. Mange eldre føler at staver gir dem trygghet, og det minsker helt klart faren for fall. 

Staver kan brukes på alle slags turer, også på daglige småturer.

 

Tips 4: Gå sikksakk

Dette tipset er til deg som skal gå i fjellet. Når du har nådd toppen og kjent lenge nok på mestringsfølelsen, skal du etter hvert ned igjen. Å gå nedover kan være veldig belastende for knærne dine.

 

Derfor er det smart å velge en sikksakk-rute. Da blir stigningen nedover mindre. Er det veldig bratt, kan du vurdere å gå sidelengs og til med baklengs. Bare tenk på hvordan sjømenn går ned en bratt leider. De går baklengs. Baklengs går du stødigere, minsker faren for fall og belastningen på knærne blir betraktelig mindre.

 

5. Strekk ut og slapp av

Når du er kommet hjem, er det viktig å hvile, men strekk gjerne litt å kroppen først. Å strekke ut gir en velværefølelse i musklene. Det kan likevel hende at du blir litt støl, men da kjenner du bare at du har vært i bevegelse. 

 

Strekk ut lårmuskulaturen på begge sider. Strekk også baksiden av leggene og ryggen. Bøy deg fremover med armene foran deg, og strekk vekselvis mot venstre og mot høyre. Da strekker du både ryggen og baksiden av lårene.

 

Bonustipset

Husk at du får best treningseffekt når du svetter litt, og når du av og til øker tempoet nok til at pusten blir tung og det blir vanskelig å snakke.

 

Når det er sagt; la treningen være lystbetont. Beveg kroppen i aktiviteter som gjør deg glad, og drikk masse vann. Alle organene i kroppen er avhengig av at du har riktig væskebalanse.

 

- Forskning viser at variert fysisk aktivitet er det viktigste enkeltråd for å motvirke vonde muskler og ledd, både i føttene og resten av kroppen, avslutter Even Lærum og ønsker alle en riktig god sommer.

 

Et lite sitat til turen

 

alt

 

Tap for all del ikke lysten til at gå

 

Jeg går meg til mitt daglige velbefinnende

 

Og har gått fra enhver sykdom

 

Jeg går meg til mine aller beste tanker

 

Og det finnes knapt en tanke så tung at man ikke kan gå fra den

 

Når man slik fortsetter å gå så går det nok

 

Søren Kierkegaard