Sover du dårlig om natten?

Sover du dårlig om natten?

Da er du ikke alene. Rundt en av tre voksne sliter ukentlig med søvnen, og det går utover helsen. For mange kan fysisk aktivitet og frisk luft være løsningen.

søvn.jpg

Søvnvansker er blant de vanligste helseplagene i Norge, og er så utbredt at Folkehelseinstituttet omtaler det som et av landets mest undervurderte folkehelseproblem. Det er nemlig en klar sammenheng mellom søvn og helse:

 

  • Personer med søvnvansker rapporterer oftere om redusert livskvalitet
  • Søvnvansker er forbundet med nedsatt kognitiv og intellektuell fungering
  • Kroniske søvnvansker øker risikoen for å utvikle psykiske og somatiske plager
  • Lite søvn er en sterk og uavhengig risikofaktor for langtidssykefravær og varig uføretrygd

Kom deg ut og i aktivitet

Søvnproblemer behandles ofte med legemidler, men behandling uten medikamenter gir bedre effekt både på kort og lang sikt. Bare det å komme seg ut i frisk luft vil være til god hjelp for mange, mener Farooq Maqsood, klinikksjef på Romerike Spesialistklinikk.

 

- Mangelen på sollys har en direkte innvirkning på melatoninproduksjonen og søvnmønsteret. Derfor er det for eksempel vanlig å føle seg litt slapp og trett om vinteren. Sørg for at du får minst 30 minutter med dagslys hver dag. Helst allerede på morgenkvisten, sier han.

 

alt

 

Studier viser også at fysisk aktivitet er viktig for å forebygge søvnproblemer. Dette bekreftes av Maqsood:

- Sørg for å mosjonere regelmessig, men unngå hard fysisk trening de siste tre timene før sengetid.

Hvor lenge skal du sove?

Vi sover i gjennomsnitt en tredjedel av livene våre, men søvnmønsteret varierer med alder. Usikker på om du sover nok?

 

 

Her er ekspertenes anbefalinger

6-13 år:        7-11 timer

14-17 år:      8-10 timer

18-64 år:      7-9 timer

Over 64 år:  7-8 timer

 

 

 

 

 

 

 

Legens tips for bedre søvn

  • Stå opp fra sengen dersom du blir liggende søvnløs mer enn 25-30 minutter
  • Unngå bruk av pc, nettbrett eller tv på soverommet eller når du er våken om natta
  • Unngå søvn på dagtid