Har du D-vitaminmangel

Slik unngår du D-vitaminmangel

Solvitaminet er viktig for å hjelpe kroppen din med å ta opp nok kalsium fra tarmen, og forebygger blant annet beinskjørhet og beinbrudd. Kosten er en viktig kilde til vitamin D når huden ikke får nok sollys – i Norge vil det si fra oktober til april.

d-vitaminmangel_sliten_trøtt

Tall fra Nordens største private laboratorium, Fürst, viser at så mye som hver tredje nordmann får i seg for lite D-vitaminer, og februar er den måneden hvor vi har lavest nivå avD-vitaminer i blodet. Det er vanskelig å stille en diagnose, fordi symptomene ofte er vage eller diffuse.

 

Still deg selv følgende spørsmål for å sjekke om du kan være i faresonen:

  • Har du muskelplager som viser seg ved tretthet og muskelverk?
  • Er det tungt å gå i trapper eller reise seg fra stolen?
  • Har du smerter som begynner over korsryggen og sprer seg til bekken, hofter, lår, rygg og brystkasse?
  • Har du depressive tanker og følelse av maktesløshet?

 

Sistnevnte symptom kan lett mistolkes til å være forårsaket av psykisk sykdom, men i likhet med de andre symptomene kan de forsvinne med D-vitaminbehandling. Alle tegn og symptomer beskrevet over er generelle og lite spesifikke. Nettopp derfor er diagnosen Vitamin D mangel vanskelig å stille uten at det blir tatt en blodprøve.


Snakk med en sykepleier om D-vitaminmangel

 

Ikke-vestlige innvandrerkvinner utsatt

Alvorlig D-vitaminmangel hos barn kan føre til sykdommen rakitt, som karakteriseres ved vekstforstyrrelser i skjelettet. Dette er heldigvis ekstremt sjelden i Norge i dag. Voksne kan utvikle en tilstand som heter osteomalasi, som gir skjelettsmerter og svak muskulatur. Den alvorligste formen for vitamin D-mangel er heldigvis nesten fullstendig utryddet, og i dag er lett vitamin D-mangel – som øker risikoen for beinskjørhet og beinbrudd – mest vanlig, spesielt blant eldre og sykehjemspasienter.

 

I tillegg er ikke-vestlige innvandrerkvinner utsatt, av flere årsaker:

  • Noen kvinner eksponeres mindre for sol mot huden på grunn av påkledningen
  • Hudpigmenteringen deres er ofte økt (mørk hud). Det krever lenger tid i solen for å danne vitamin D
  • Kostholdet inneholder ofte lite D-vitaminer, og mange bruker ikke vitamintilskudd eller tran

 

Så mye sol trenger du

For de fleste av oss vil moderat soling av huden sikre tilstrekkelig produksjon av vitamin D i sommerhalvåret:

  • Sørg for å være ute i sola 2-3 ganger i uka
  • Er det midt på dagen, holder det med 5-10 minutter hver gang
  • Husk å få sol på ansikt, hender og armer

 

På sydentur i vinter? Bør du forberede huden med solarium?

 

Fra oktober til april: Dette må du spise

Dessverre er det slik at i Skandinavia er solmengden for liten til å gi tilstrekkelig D-vitaminkonsentrasjon størstedelen av året – det vil si mellom oktober og april. Da er det viktig å få i seg D-vitaminer gjennom kosten.

 

Så mye trenger du for å forebygge vitamin D-mangel:

  • Spedbarn fra 4 uker til 6 måneder: 5 mikrogram daglig
  • Alle mellom 6 måneder og 75 år: 10 mikrogram daglig
  • De over 75 år: 20 mikrogram daglig


Det kan være vanskelig å få i seg nok D-vitaminer selv med et normalt og godt kosthold, men det er mulig:

  • 100 gram fet fisk (sild, laks, makrell) inneholder en dagsdose vitamin D
  • 0,5 liter lettmelk tilsatt vitamin D (grønn kartong) inneholder en tredjedel av behovet

 

Usikker på om du klarer å få i deg nok D-vitaminer gjennom maten? Da er rådet enkelt: Drikk tran. En spiseskje tran om dagen er nok til å dekke behovet ditt. Om du ikke kan eller vil ta tran, finnes det vitamin D-dråper og tabletter som kan kjøpes på apoteket uten resept.


Nå kan du gjennomføre legetimen på mobilen – gratis for deg med helseforsikring gjennom Vertikal Helse

 

Kilder: nrk.no

Les
også

søvn.jpg

Søvn og vintertrøtthet

Noen hopper opp klokka fem uten problemer, mens andre kan sove til langt ut på formiddagen om klokka ikke ringer.


Les mer »
Sol_iStock_000032576048_Large.png

Hvor mye sol er egentlig farlig?

Vi lengter etter å kaste klærne og kjenne sola varme opp kroppen. Men hvert år er solas gleder delte. Hvor sunt er egentlig soling for huden vår, og når blir føflekkene farlige?


Les mer »