Vertikal Tannforsikring

Tannforsikring

alt

God tannhelse bidrar til god livskvalitet

Det er viktig å ta vare på tennnene dine, studier viser blant annet at risikoen for hjerte- og kar sykdommer øker vesentlig med dårlig tannhelse. En av tre opplever hvert år at tannskader ødlegger privatøkonomien. Vi bruker i løpet av livet mellom 38 000 - 625 000 kr til tannbehandling – vi vet bare ikke på forhånd hvem av oss som må betale hva. Med vår tannforsikring trenger du ikke å bekymre deg for overraskende tannlegeutgifter.

 

  • Enkelt og forutsigbart

  • Du slipper å legge ut for behandlingen – tannlegen sender regningen direkte til oss

  • Du er dekket for 40 000 kroner per år – denne summen dekker det meste som kan skje med tennene dine

 

alt

 

Godkjente klinikker

Vi benytter tannklinikker som er kompetanse- og kvalitetssikret, benytter du en av disse slipper du å legge ut for tannbehandlingen som dekkes av tannforsikringen, du betaler selv kun egenandelen. Resten vil tannlegen ordne direkte med oss. 

 

Hvis det ikke er en godkjent klinikk i ditt nærområde, kan du bruke din nåværende tannlege. Da må du legge ut for behandlingen og sende inn utleggene til oss for refusjon.

 

Tjenesten leveres i samarbeid med If.


Priser

Alder Egenandel Pris (pr mnd)
20-35 år 500,- 95,-
36-50 år 2000,- 249,-
51-75 år 2000,- 299,-

 

 

  • Ønsker du å bestille tannforsikring send oss en e-post eller kontakt oss på tlf: 23 01 48 40

 

  • Skal du melde en sak, ta kontakt med oss på tlf: 23 01 48 40

 

Tannklinikkene som er godkjent for å gjennomføre behandling som dekkes av tannforsikringen, er pr i dag:


Spørsmål om dekning

Dekker forsikringen regulering?
Nei, regulering, eller kjeveortopedi, er ikke dekket av forsikringen.

Dekker forsikringen erstatning av tenner som manglet før forsikringen ble kjøpt?
Nei, forsikringen dekker ikke erstatning av tenner du allerede manglet da forsikringen ble kjøpt.

Dekker forsikringen reklamasjon på tidligere behandling?
Nei, ved reklamasjoner må tannlegen som behandlet deg kontaktes.

Dekker forsikringen skader forårsaket av ulykke?
Ja, tannforsikringen dekker ulykkesskader med inntil 40.000 kroner, utover eventuell støtte fra folketrygden.

Dekker forsikringen nye skader på en tann som har blitt behandlet med tannforsikringen tidligere?
Ja, tannforsikringen dekker nye diagnoser på tann som tidligere er blitt behandlet med tannforsikringen.

Dekker forsikringen årskontrollen?
Nei, denne utgiften må du dekke selv.

Dekker forsikringen utført behandling i utlandet?
Nei, skadebehandling må gjennomføres på en sertifisert klinikk i Norge.

Dekker forsikringen kosmetiske behandlinger som fasetter, regulering og bleking?
Nei, kosmetisk behandling er ikke omfattet av forsikringen.

Erstatter forsikringen refusjon fra folketrygden?
Nei, kostnader du får dekket gjennom folketrygden blir trukket fra erstatningsbeløpet. Tannlegen ordner med eventuelle refusjoner for deg.

Dekker forsikringen sykdom i munnhulen?
Nei, sykdom i munnhulen dekkes i stor grad av folketrygden.

Dekker forsikringen regulering?
Nei, regulering, eller kjeveortopedi, er ikke dekket av forsikringen.

Dekker forsikringen erstatning av tenner som manglet før forsikringen ble kjøpt?
Nei, forsikringen dekker ikke erstatning av tenner du allerede manglet da forsikringen ble kjøpt.


Andre spørsmål

Hva om behandlingen overstiger grensene?
Overstiger behandlingen 40 000 per skade eller 40 000 per år må den forsikrede selv betale det overskytende.

Må jeg legge ut for behandlingen selv?
Hvis du går til en godkjent klinikk som vi har avtale med slipper du å legge ut for behandling som er dekket av tannforsikringen. Du betaler kun egenandelen din. Hvis du går til en tannlege som ikke er godkjent må du legge ut for behandling selv og søke refusjon. Vertikal Helse foretar refusjoner på vegne av If. Link til refusjonsskjema finnes på våre nettsider.

Må jeg fylle ut skademelding?
Hvis du går til en godkjent klinikk så ordner tannlegen alt for deg. Du må verken sende inn skademelding, journal eller faktura til oss. Hvis du går til en ikke-godkjent klinikk så må refusjonsskjema fylles ut, sammen med journal og faktura.

Kan jeg bruke forsikringen min hos alle tannleger?
Ja, det kan du. Men ved å benytte seg av en godkjent klinikk slipper du å tenke på om behandlingen er dekningsmessig eller ikke siden tannlegen foretar skadeoppgjøret. Vår samarbeidspartner Nordic Dentalpartner sertifiserer tannklinikkene på vegne av If og Vertikal Helse.

Hvordan kan tannlegen min bli en godkjent klinikk?
Tannlegen kan søke om å bli godkjent hos Nordic Dentalpartner.

Kan jeg bruke forsikringen med én gang den er kjøpt?
Forsikringen gjelder ikke for tannskader som oppstår i løpet av de første 30 dagene etter at forsikringen er kjøpt. Hvis skaden skyldes en ulykke, gjelder den også innenfor de første 30 dagene.

Når betales egenandelen?
Ved godkjent klinikk blir egenandel betalt etter at diagnose er stilt og behandlingen har startet – hos tannlegen. Ved ikke-godkjent blir egenandelen fratrukket refundert beløp.

Hva om man bytter tannlege underveis i behandlingsforløpet?
Her sier vi at et forsikringstilfelle gjelder og du som kunde blir ikke skadelidene, men du kan bli nødt til å legge ut for behandling for refusjon.

Kan tannlegen henvise til spesialist hvis det er behov for det?
Ja, det gjøres på vanlig måte.

Hva gjør jeg når jeg trenger tannbehandling?
For et enkelt skadeoppgjør går du til en klinikk som har avtale med og er godkjent av Vertikal Helse. En liste over de godkjente klinikkene finner du på våre nettsider. Finner du ikke en godkjent klinikk du kan benytte så kan du sende inn dokumentasjon og få refundert de behandlingsutgiftene som er dekket på forsikringen.

Vil jeg få vite på forhånd vite hvor mye behandlingen totalt vil koste?
For godkjente klinikker utarbeider tannlegen et kostnadsoverslag basert på diagnosen. Får du behandling ved en klinikk som ikke har avtale med If og Vertikal Helse må du legge ut for alle behandlingsutgifter. Informasjon om hvor mye som refunderes vil du få etter behandlingen fullført og betalt, og vi har foretatt skadeoppgjøret.

Hvor klager jeg dersom jeg er misfornøyd med behandlingen?
Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen, tar du kontakt med din tannklinikk. Hvis du er misfornøyd med håndteringen av et forsikringskrav, kan du henvende deg til Vertikal Helse. Informasjon om klageadgang finner du i forsikringsbeviset ditt.